رژیم غذایی بر پایه گروه خونی

رژیم غذایی بر پایه گروه خونی چیست؟

رژیم غذایی بر پایه گروه خونی

این نوع رژیم بر این نظریه می باشد که گروه خونی شما تعیین‌کننده غذاهایی است که باید مصرف نمایید تا سالم بمانید. ایده نهفته در این رژیم این است که خوردن غذاهای حاوی لکتین، نوعی پروتئین که با گروه خونی افراد ناسازگار می باشد ، می‌تواند باعث چسبندگی و تجمع سلول‌های خونی شود که در نتیجه آن مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی، کلیوی یا سرطان بوجود می‌آید. بنابراین ضروری است بر حسب گروه خونی الگوهای غذایی با مواد غذایی خاصی برای هر فرد تنظیم شود تا سلامت بدن به حداکثر برسد.

در سال 1996 میلادی بحث زیادی در خصوص رژیم‌های غذایی متناسب با گروه خونی شروع شد . بر این اساس ادعا شد که رژیم‌های غذایی شامل میوه‌ها، سبزیجات و غلات برای افراد با گروه خونی A و رژیم گوشت محور برای افراد با گروه خونی O مفیدتر است و سایر افراد نیز به تناسب گروه خونی خود نیاز به برنامه تغذیه‌ای مشخصی دارند. اما آیا شواهد علمی خاصی در خصوص این نوع رژیم وجود دارد؟

ارتباط بین گروه خونی و رژیم گیاهخواری

هر چند پیروی از تغذیه سالم تأثیر مثبت بر سلامت بدن دارد اما مستندات علمی کافی در خصوص تاثیر گروه خونی بر نوع تغذیه وجود ندارد. بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۳ در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، که مرجعی معتبر در حوزه سلامت و تغذیه امی باشد ، نشان داده که ادعای هر گونه ارتباط بین گروه خونی و رژیم غذایی افراد فاقد شواهد علمی می باشد . بررسی‌ها بر پایه رصد فاکتورهای متابولیک قلبی یا احتمال سکته مغزی، دیابت و بیماری قلبی در افراد مختلف مشخص می‌کند که رژیم غذایی بر پایه گروه خونی تاثیری در تغییر مثبت این فاکتورها نداشته است.

هر چند نتایج نشان داده افرادی که از مقادیر زیادی غلات، میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه‌شان استفاده می‌کنند، شاخص توده بدنی، فشار خون و کلسترول پایین‌تری را داشته‌اند اما این کاهش هیچ ارتباطی به گروه خونی ندارد.

در اینجا بخوانید >> بهترین روش لاغری چیست ؟

رژیم غذایی بر پایه گروه خونی
رژیم غذایی بر پایه گروه خونی

مطالعات جدید در مورد ارتباط گروه خونی با رژیم گیاهخواری

محققان در سال 2020 میلادی مطالعه جالبی برای بررسی بیشتر ارتباط گروه خونی و نوع رژیم غذایی را انجام دادند. در این مطالعه 244 زن و مرد بزرگسال آمریکایی با شاخص توده بدنی (BMI) بین 28 و 40 مورد بررسی قرار گرفتند. هیچ شرکت‌کننده‌ای، سابقه دیابت، مصرف مواد مخدر و یا پیروی از رژیم گیاهخواری را نداشتند.

اما در طول آزمایش نیمی از شرکت کنندگان تحت یک رژیم غذایی سخت و کم‌چرب وگان قرار گرفتند و نیمی دیگر نیز تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد نکردند. در طول 16 هفته آزمایش همراه عادات ورزشی روزمره، کلیه افراد آنچه را که در طول روز مصرف کرده بودند گزارش دادند.

نتایج اولیه تاثیر مثبت رژیم غذایی وگان بر کاهش مقاومت به انسولین و مدیریت وزن را نشان داد. پس از این نتایج تجزیه و تحلیل بیشتر برای بررسی نقش گروه خونی انجام گرفت.هر چند قبل از انجام بررسی، وزن بدن و سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در افراد دارای گروه خونی A بیشتر از سایر گروه‌های خونی بود و همچنین وزن بدن و سطح کلسترول LDL در افراد دارای گروه خونی O کمتر از سایر گروه‌های خونی گزارش شد. با این حال تفاوت معناداری بین گروه خونی و تغییرات ناشی از رژیم غذایی وگان پس از شروع آزمایش وجود نداشت.

به عبارتی تغییرات قابل توجهی بر کاهش کلسترول یا وزن افراد بر حسب گروه خونی آن‌ها مشاهده نشد. این بررسی نشان داد که تغییر نوع رژیم غذایی و پیروی از رژیم وگان و گیاهخواری به گروه خونی افراد بستگی ندارد و همگی به یک میزان از نتایج مثبت آن بهره می‌برند.

رژیم غذایی بر پایه گروه خونی
رژیم غذایی بر پایه گروه خونی

آنچه تحقیقات جدید می‌گویند صحیح است

همان‌طور که تحقیقات منتشر شده معتبر نشان می‌دهند، تغییرات رژیم غذایی به ویژه افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غلات، نه تنها برای افراد دارای گروه خونی خاص، بلکه برای همه مفید است و محدود کردن این تغییرات به مجموعه خاصی از افراد بر اساس گروه خونی A،B،O پایه علمی محکمی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!