اسپرولینا

اسپیرولینا چطور باعث کاهش وزن می‌شود؟

اولین چیزی که باید بدانید هیچ راهی ساده برای کاهش وزن وجود ندارد. در واقع ، شما نباید انتظار داشته باشید که می توانید چیزی بخورید و رژیم غذایی خود را رعایت نکنید و نتیجه آن کاهش وزن باشد. اگر به راحتی خرید قرص بود ، دیگر چاقی وجود نداشت. به این فکر کنید ، چرا هیچ داروخانه ای برای کاهش وزن قرص نمی فروشد؟ آیا کاهش وزن با اسپیرولینا واقعی است یا افسانه؟ اسپیرولینا می‌تواند واقعا در کاهش وزن موثر باشد؟

اولین چیزی که برای کاهش وزن نیاز دارید این است که کمتر بخورید و فعالیت بیشتری داشته باشید و باید برای این کار اشتهای خود را کاهش دهید . ما قصد نداریم توضیح دهیم که چرا ورزش کردن برای کاهش وزن ضروری است اما می خواهیم چگونگی کاهش وزن با اسپیرولینا را توضیح دهیم.

 

اثرات اسپیرولینا

حال تأثیر اسپیرولینا چیست؟ اسپیرولینا در واقع اشتها را کاهش می دهد و سطح انرژی شما را بالا می برد. اما این رابطه هنوز غیر مستقیم است، زیرا کاهش اشتها لزوماً به معنای کاهش مصرف غذا نیست و همچنین به این معنی نیست که سطح انرژی بالا لزوماً شما را به سمت شروع تمرینات بیشتر سوق می دهد.

بسیاری از مردم فقط دوست دارند غذا بخورند زیرا طعم خوبی دارد ، نه به دلیل گرسنگی! بنابراین حتی کاهش اشتها هم تاثیری در آنها نخواهد داشت. بعضی از افراد حتی هنگام غذا خوردن حالت تهوع می‌ گیرند اما این امر مانع از خوردن بیشتر آنها نمی شود. یا عنوان مثال، فرض کنید شما یک کارگر کارخانه هستید و یک وعده غذایی با اندازه معمولی برای شما تهیه می شود. اگر اشتهای شما کاهش یابد، آیا واقعاً شروع به دور انداختن بخشی از آن وعده غذایی می کنید؟

تا زمانی که عادت های غذایی خود را کنترل نکنید ، صرف نظر از اینکه لوازم و مکمل های شما گران است، کاهش وزن تقریباً غیرممکن است. با این حال ، اگر جدی و آماده تغییر عادت‌های غذایی خود هستید، اسپیرولینا می تواند به شما کمک کند و در واقع باعث کاهش وزن شما می شود.

آیا مصرف اسپیرولینا واقعا موثر است؟

اسپیرولینا دارای خواص بسیاری است که می‌تواند در کاهش وزن اثرگذار باشد. این جلبک حاوی فیکوسیانین‌ها و فیکوسینز است که موادی هستند که می‌توانند فرآیند متابولیسم و افزایش سوخت و ساز بدن را تحریک کنند. همچنین، اسید گاما لینولنیک موجود در اسپیرولینا می‌تواند به کاهش ترشح هورمون‌های غیرضروری بدن کمک کند که در نتیجه موجب کاهش سطح چربی در بدن شود.

امروزه، حفظ رژیم غذایی صحیح آسان نیست. ارزش غذایی غذای مصرفی اغلب نامتعادل است و در نتیجه بدن ما میل به مصرف بیشتر را حفظ می کند. این امر خصوصاً در مورد فست فودها صادق است زیرا آنها تقریباً چیزی جز چربی و مواد نگهدارنده فراهم نمی کنند و چه ترکیب زیبایی از بدبختی!

اگر اسپیرولینا مصرف کنیم ، بدن می تواند مواد مغذی اضافی مورد نیاز خود را دریافت کند، زیرا نه تنها اسپیرولینا سرشار از ویتامین ها و رنگدانه های ضروری است، بلکه دارای پروتئین بسیار بالایی نیز می باشد. پروتئین بهتر از کربوهیدرات و چربی قادر به رفع گرسنگی است. بنابراین یک رژیم غذایی پروتئینی نیز برای مدیریت وزن موثر به نظر می رسد. با این حال ، بر خلاف بافت های سخت هر پروتئین دیگر ، سلول های ساده اسپیرولینا می توانند در آب حل شوند و بدین ترتیب تمام پروتئین آن فقط در عرض چند دقیقه قابل هضم است. به این ترتیب است که مصرف اسپیرولینا بلافاصله منجر به کاهش اشتها یا هوس غذایی می شود و می تواند به شما در کنترل وزن کمک کند.

به خاطر داشته باشید که بهترین راه مصرف با معده خالی و حدود 30-60 دقیقه قبل از غذا است. اگر آن را درست قبل از غذا مصرف کنید، به سختی متوجه کاهش اشتها خواهید شد. مصرف آن بعد از ناهار هیچ تأثیر بزرگی در کاهش وزن نخواهد داشت.

همچنین اگر در زمانی از روز احساس گرسنگی می کنید می توانید برای کنترل اشتهای خود 2-3 گرم (1 قاشق چایخوری) اسپیرولینا میل کنید.

اسپریولینا سطح انرژی شما را افزایش می دهد و این امر موجب می شود انرژی بیشتری برای ورزش کردن داشته باشید و بیشتر ورزش کنید. این تمرین اضافی می تواند به شما کمک کند تا چربی را به طور موثرتری بسوزانید.

اسپیرولینا یک مزیت بزرگ نسبت به قهوه ، چای و سایر مواد تنرژی زا دارد، زیرا این اثر جانبی ذاتی آنها نیست. در واقع برخلاف سایر داروهای تقویت کننده ، که فقط باعث تقویت موقتی می شوند و سپس در نهایت احساس ضعف می کنید ، اثر انرژی بخش اسپیرولینا ثابت است و می تواند در طول روز انرژی شما را بالا نگه دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های اسپیرولینا، توانایی کاهش اشتها است. این ماده می‌تواند به علت اشباع کردن معده و افزایش سطح احساس سیری، مصرف کالری را کاهش دهد. همچنین، اثر آنتی‌اکسیدانی این جلبک می‌تواند کمک کند تا فرآیند متابولیک بدن بهبود یابد و باعث کاهش وزن شود.

دلایل بیشتر برای کاهش وزن با اسپیرولینا

دلایل ذکر شده در بالا تنها دلایلی نیست که باید مصرف اسپیرولینا را شروع کنید. اسپیرولینا علاوه بر اینکه باعث کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن می شود خواص سلامت بخش بسیار زیادی نیز برای بدن دارد. در اینجا قصد داریم به 8 دلیل که اسپیرولینا را به بهترین مکمل کاهش وزن تبدیل کرده است اشاره کنیم:

1. کم کالری است

یک قاشق مرباخوری (7 گرم) اسپیرولینا فقط 20 کالری دارد. اگر می خواهید لاغر شوید ، مصرف غذاهای کم کالری بسیار مهم است. این امر به ایجاد تعادل انرژی منفی کمک خواهد کرد. بدون نگرانی در مورد مصرف بیش از حد کالری، می توانید اسپیرولینا را به اسموتی یا آب میوه صبح خود اضافه کنید.

2. سرشار از پروتئین کامل است

وقتی نوبت به کاهش وزن می رسد، یک رژیم کم کربوهیدرات و با پروتئین بالا برای اکثر افراد مفید است. اسپیرولینا حاوی حدود 60-70٪ پروتئین کامل است که همه‌ی اسیدهای آمینه ضروری را دارند.

هضم پروتئین ها بیشتر از کربوهیدرات ها زمان بر است. از این رو، اسپیرولینا می تواند شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد. همچنین، پروتئین ها به ایجاد توده عضلانی بدون چربی کمک می کنند، در نتیجه باعث می شوند بدن شما محکم تر به نظر برسد و قدرت و استقامت عضلات شما افزایش یافته و از آسیب عضلانی بعد از ورزش جلوگیری می کند.

3. بسیار مغذی است

اسپیرولینا سرشار از ویتامین های C ، B1 ، B6 ، B5 و E ، مواد معدنی مانند مس، آهن، روی و منگنز، آنزیم های مفید و فیبر غذایی است که آن را به یک مکمل مناسب برای کاهش وزن تبدیل می کند. این مواد معدنی، ویتامین ها، آنزیم ها و فیبرهای غذایی به هضم و متابولیسم کمک می کنند، سموم را از بین می برند و از جذب چربی جلوگیری می کنند.

4. دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است

اسپیرولینا دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. آنتی اکسیدان ها به خنثی سازی رادیکال های مضر اکسیژن کمک می کنند و از تولید مولکول های پیش التهاب در بدن جلوگیری می کنند. این باعث می شود بدن در حالت استرس قرار نگیرد و التهاب را مهار کند. تجمع سموم و التهاب دو عامل اصلی افزایش وزن است که اسپیرولینا می تواند از آن جلوگیری کند.

اینجا بخوانید : 16 راه علمی برای کاهش اشتها و گرسنگی

5. اشتها را فرو می نشاند

اسپیرولینا همچنین مهار کننده اشتها است. این ماده حاوی اسید آمینه فنیل آلانین است که ترشح کوله سیستوکینین را تحریک می کند که به سرکوب اشتها کمک می کند.

6. سطح کلسترول را کاهش می دهد

بسیاری از مطالعات علمی انجام شده برای یافتن فواید اسپیرولینا تأیید کرده اند که اسپیرولینا دارای خواص کاهنده چربی است. این ماده به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) در خون کمک می کند. مصرف اسپیرولینا می تواند باعث افزایش تحرک چربی شود، همان چیزی که برای کاهش وزن بسیار مهم است.

7. قند خون را کاهش می دهد

قند خون بالا می تواند خطر ابتلا به مقاومت به انسولین ، چاقی ، PCOD و دیابت را افزایش دهد. اسپیرولینا به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند. گنجاندن اسپیرولینا در رژیم غذایی می تواند در تنظیم خواص انسولین ، محافظت از شما در برابر بیماری ها و جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.

8- فشار خون را کاهش می دهد

اسپیرولینا همچنین به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک می کند که به عنوان یک ماده ضد فشار خون قوی از آن یاد می شود. فشار خون بالا و استرس منجر به افزایش وزن می شود. مکمل اسپیرولینا می تواند غلظت چربی ها را در خون کاهش دهد، بنابراین از افزایش وزن جلوگیری می کند.

چطور اسپیرولینا را برای کاهش وزن مصرف کنیم؟

برای کاهش وزن می توانید 2-3 گرم پودر اسپیرولینا یا 3-4 کپسول اسپیرولینا را 30 دقیقه قبل از غذا میل کنید. در صورتی که ورزش می کنید بهتر است یک وعده نیز 30-60 دقیقه قبل از ورزش میل کنید.

پودر اسپیرولینا را بهتر است همراه با سالاد، اسموتی، شیک، آبمیوه، ماست و عرقیجات مصرف کنید.

 

بهترین زمان مصرف پودر اسپیرولینا :

بهترین زمان مصرف اسپیرولینا بستگی به هدف شما از مصرف اسپیرولینا دارد :

  • اگر هدف شما کاهش وزن می باشد اسپیرولینا را یک ساعت قبل از ناهار و شام مصرف کنید.
  • اگر هدف شما ریکاوری انرژی هست و برای انجام حرکات ورزشی می باشد یک ساعت قبل از ورزش مصرف نمایید.
  • اگر هدف شما عضله سازی و تامین انرژی می باشد یک ساعت بعد از ورزش میل کنید.
  • اگر هدف شما کمک به رشد مو و استفاده از اسپیرولینا به عنوان یک مولتی ویتامین می باشد بعد از صبحانه و ناهار مصرف نمایید.

ملاحظات مهم:
برخورداری از خواص اسپیرولینا در کاهش وزن ممکن است به تنهایی کافی نباشد و بهتر است همراه با رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت‌های ورزشی منظم استفاده شود. همچنین، برخی افراد ممکن است به این جلبک حساسیت داشته باشند و نتایج ممکن است برای همه‌ی افراد یکسان نباشد. لذا قبل از استفاده از اسپیرولینا بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کنید.”

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!