تاثیر جلبک اسپیرولینا بر کبد چرب

تاثیر بی نظیر اسپیرولینا به عنوان درمانگر کبد چرب :99 درصد مردم سؤال ميكنند براي كبد چـرب چـه بخوريم؟ بهترين جواب اين است بگوييم چه چيزهايي نخوريد. فـردي كـه كبـد چـرب دارد تـا مـدتي نبايـد چيزهاي شيرين بخورد؛ يعني هر چيز شيرين مثل قنـد، شكر، آبنبات، نوشابه، بستني، شربت يا آنچه كه طعـم آن شيرين است؛ همچنين چربيهـايي مثـل كلـه پاچـه، سوسيس، كالباس و سرخ كردني … اگر به ياد داشته باشيم، كبد، قند داخل خـون را بعـد از غـذا گرفتـه و انبـار مـيكنـد(بـه گليكـوژن تبـديل ميكند) و در هنگام گرسـنگي آن را دوبـاره بـه خـون برميگرداند. حال اگر شما دوباره بعـد از غـذا چيـزي شيرين بخوريد، كبد متوجه نميشود كه بايد قنـد انبـار شده را به خون برگردانده و آن را به چربي تبديل كند. اگر شما شيريني (هر چيز شيرين) نخوريد، كبد مجبور ميشود براي توليد قند بدن، چربيها را سوزانده و قند توليد كند و فرصتي مييابد تا خانه تكاني نمايد.

بیماری کبد چرب در دنیای امروزی 

کبد چرب یکی از بیماریهای شایع بخصوص در جوامع پیشرفته و در حال پیشرفت میباشد. فرهنگ بدغذایی شامل مصرف فراگیر غذاهای آماده و پر کالری از یک طرف و بی تحرکی و زندگی ماشینی از طرف دیگر، گروه بزرگی از افراد جامعه را مستعد طیفی از بیماریها شامل چاقی، سندرم متابولیک و کبد چرب کرده است. بی علامتی شایعترین تظاهرات بالینی این بیماری میباشد و همین بی اطلاعی از حضور بیماری باعث تشخیص دیررس و معموالا در مراحلی میگردد که امکان درمان مؤثر وجود ندارد. اصل درمان کبد چرب بر پایه اصلاح سبک زندگی و فرهنگ غذایی میباشد و درمانهای دارویی نقش اندکی در درمان این بیماران ایفا میکنند.

اساس درمان کبد چرب و سندرم متابولیک بر پایه اصلاح سبک زندگی می باشد ، که شامل دو محور اصلی تغذیه مناسب و ورزش است. هدف اصلی از اصلاح سبک زندگی در افرادی که اضافه وزن دارند، کاهش 1 تا 10 درصدی وزن است که علاوه ه بر بهبود آنزیمهای کبدی میتواند باعث کاهش التهاب، نکروز و تغییرات بالونی در پاتولوژی گردد.

اقدامات مناسب براي درمان كبد چرب به شرح زیر می باشد:


1-خواب: خـواب اول شـب بـراي كمـك بـه كبـد و خونرساني به آن، مؤثر اسـت. بهـم خـوردن خـواب، باعـث تغييـرات هورموني در بدن گرديده و براي كبد مناسب نيست.

2-انجام ورزش و فعاليتهاي منظم:  ورزش باعث افزایش حساسیت بافتهای مختلف نسبت به انسولین میگردد. در نتیجه عملکرد انسولین در بدن بهتر میشود که حاصل آن افزایش سوخت و مصرف قند و چربی توسط سلولهای عضلانی و کبدی است. افزایش حساسیت به انسولین باعث کاهش تولید اسیدهای چرب آزاد میشود. یکی از مکانیسمهای اصلی سندرم متابولیک هم مقاومت به انسولین است و ورزش با کاهش این مقاومت نقش مهمی را در درمان سندرم متابولیک ایفا میکند ورزش بايد منظم / مداوم/ منطقي و متناسب با بـدن و هر روز به مـدت 30 تـا 40 دقيقـه انجـام گيـرد. هم ورزشهای هوازی (مثل دویدن، پیاده روی تند، دوچرخه سواری، شنا، ایروبیک، تردمیل و دوچرخه ثابت) و هم ورزشهای قدرتی (مانند وزنه برداری) در کاهش چربی کبدی مؤثرند.

3-كـاهش وزن: بـا رعايـت رژيـم غـذايي و ورزش مداوم، وزن كاهش پيدا ميكند.

4-كنترل بيماريهاي زمينه: بيماريهايي مثل ديابت در توليد كبد چـرب مؤثرانـد، بنـابراين بـا كنتـرل ديابـت ميتوان از كبد چرب جلوگيري نمود.

جلبک اسپیرولینا، درمانگر کبد چرب
جلبک اسپیرولینا، درمانگر کبد چرب

5ـ پيشگيري: براي حفاظت از كبد، ضـروري اسـت از مـصرف برخـي غـذاها از جملـه خـوراكيهـاي ذيـل اجتناب كرد: كله پاچه، غذاهاي معروف بـه فـست فـودسوسيس و كالباس( پيتزا، پفـك، چيـپس، شـكلات و بيسكويت، گوشت قرمز (گوشت گاو و گوساله)انـواع سرخ كردني و نوشابهي گازدار و غذاهاي كنسروي

6- مصرف آنتی اکسیدان ها: آلــو، شــاتوت، تــوت فرنگــي، تمــشك، پرتغــال، كريپفـورت، طـالبي، گلابـي، زغـال اختـه، جعفـري، كرفس، آب انار و آب زرشك. استفاده از روغنهايي مثـل كـانولا، روغـن هـسته انگور، روغن سويا و روغـن زيتـون بـه جـاي روغـن جامد و كره. یکی از ترکیبات نوظهور با ویژگی آنتی اکسیدانی قوی می باشد و به عنوان درمانگر کبد چرب شناخته می شود، جلبک اسپیرولینا است که در ادامه به معرفی این ترکیب شگفت انگیز خواهیم پرداخت.

اسپیرولینا، جلبک سبز-آبی ورشته ای و میکروسکوپی است که قرن هاست به عنوان یک مکمل غذایی برای انسان و حیوانات استفاده می شود.با توجه به ارزش بالای تغذیه ای خود (منبع غنی از پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی، کاروتنوئیدها) به عنوان یک مکمل غذایی سالم توسط اداره غذا و داروی آمریکا به طور کلی به عنوان دسته امن به رسمیت شناخته شده است.از خواص شگفت انگیز این جلبک می توان به اثرات مثبت بر سوخت و ساز بدن (کاهنده چربی، قند خون) و همچنین فعالیت های ضد ویروسی، محافظت ازکبد و عروق خونی، آرامش بخش، ضد سرطان، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان اشاره کرد.

رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع، کلسترول، و کم بودن چربی های غیر اشباع، فیبر و آنتی اکسیدان و ویتامین C و   E با التهاب کبدی همراه بوده است. بنابراین، اسپیرولینا که سرشار از اسیدهای چرب فراسودمند، ویتامین ها، فیبر و آنتی اکسیدان هایی مانند فیکوسیانین، توکوفرول، بتاکاروتن و ترکیبات فنلی در رژیم غذایی است باعث شده که آن را برای مدیریت کبد چرب غیر الکلی جذاب کند و از آن به عنوان خط اول درمان هیپرتری گلیسریدمی در مبتلایان  به کبد چرب استفاده گردد. اسپیرولینا باعث افزایش حساسیت به انسولین و متعاقب آن کاهش متابولیسم چربی میشود و باعث کاهش میزان چربی و التهاب کبد می شود.  اگر شما هم با این مشکل رو به رو هستید میتوانید بصورت رایگان با مشاوران تغذیه گرین سی مشورت و بعد از آن اقدام به خرید نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!