خواص گیاه مورینگا

خواص گیاه مورینگا ،هر آنچه باید درباره گیاه مورینگا بدانید

خواص گیاه مورینگا ،هر آنچه باید درباره گیاه مورینگا بدانید

مورینگا اولیفیرا (Moringa Oleifera) یا گز روغنی (درخت چوب، درخت معجزه ، درخت نعل اسب)، گیاهی است که به دلیل فواید زیادش برای سلامتی، از هزاران سال پیش مورد توجه بوده است.

مورینگا سرشار از آنتی اکسیدان های سالم و ترکیب‌های گیاهی زیست‌فعال است. همچنین این گیاه دارای خواص ضد ویروس، ضد التهابی و همچنین ضد افسردگی است و از برگ، پوست، دانه و حتی ریشه آن برای تهیه داروهای مختلف استفاده می شود. با ما در گرین سی همراه باشید تا با خواص شگفت انگیز مورینگا بیشتر آشنا شوید.

خواص درمانی مورینگا

با وجود تنوع فراوان گیاهان دارویی در جهان، مورینگا اولیفرا سرشار از مواد مغذی می باشد، و از میان گیاهان سبز برگ، حتی بیشتر از اسفناج خواص پزشکی دارد.

برای شناساندن ارزش و خواص درمانی مورینگا کافیست به نتیجه ی تحقیقات انجام شده توسط سازمان(Asian Vegetable Research and Development Center (AVRDC نگاهی بیندازیم، سازمان AVRDC اذعان می دارد که برگ های مورینگا شامل مقادیر زیادی از مواد مغذی، کلسیم، پروتئین، آهن و مقادیر زیادی از ویتامین های A ، B و C می باشد؛ و همچنین به مقایسه مورینگا و منابع ویتامین های شناخته شده ی معروف آن پرداخته اند:

  • گیاه مورینگا دارای ویتامین ث، 7 برابر بیشتر از پرتقال
  • میزان آهن مورینگا ، 2 برابر بیشتر از اسفناج
  • میزان ویتامین آ گیاه مورینگا ، 1.5 برابر بیشتر از هویج
  • دارای کلسیم، 4 برابر بیشتر از شیر
  • دارای پتاسیم، 1.5 برابر بیشتر از موز
  • مورینگا دارای پروتئین، 2.5 برابر بیشتر از ماست

در کشورهای غربی، برگ خشک‌شدهٔ این گیاه، به‌صورت پودر مورینگا  یا در قالب کپسول مورینگا ، به‌عنوان مکمل رژیم غذایی فروخته می‌شود. در مقایسه با برگ‌ها، غلاف‌ها ویتامین و مواد معدنی کمتری دارند. اما فوق‌العاده سرشار از ویتامین C هستند. یک پیمانه (۱۰۰ گرم) غلاف تازه، حاوی ۱۵۷ درصد از مقدار موردنیاز روزانه است.

خواص گیاه مورینگا بروی سلامت پوست

مورینگا خواص و فواید بسیار زیادی دارد و مصرف آن علاوه بر کمک به زیبایی پوست و سلامتی بدن در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها نیز مفید است. در ادامه با 6 خاصیت مورینگا برای سلامت پوست و مو آشنا خواهید شد.

1.سرعت روند پیری را کاهش می دهد

این ویژگی بیشتر در مورد برگ های مورینگا صادق است. برگ های این گیاه همچنین حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین هایA ، B و C است که می تواند در سلامت پوست نقش مهمی داشته باشد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می دهد؛ استفاده از کرم، ماسک و… صورت حاوی مورینگا باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و آبرسانی (هیدراتاسیون) پوست می شود.
این گیاه همچنین تقسیم فیبروبلاست ها (سلول های موجود در بافت همبند که کلاژن و سایر فیبرها را تولید می کنند) را بالا برده و از این طریق ظاهر و بافت پوست را بهبود می بخشد.
همچنین آنتی اکسیدان های موجود در مورینگا خواص ضد پیری دارند که از سلول های پوست در برابر عوامل محرک و استرس‌زای محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند. این خواص، مورینگا را در ردیف مواد اصلی تهیۀ محصولات ضدپیری پوست قرار داده است.

2. از پوست و مو محافظت کرده و آنرا تغذیه می‌کند

روغن دانۀ مورینگا برای محافظت از مو در برابر رادیکال های آزاد مفید بوده و آن را تمیز و سالم نگه می دارد. همچنین مورینگا حاوی پروتئین است، بنابراین از سلول های پوستی در برابر آسیب محفاظت می کند. این گیاه حاوی عناصر آب رسان و سم زدا نیز هست که باعث تقویت پوست و مو می شود. مورینگا می تواند برای درمان عفونت های پوستی و زخم ها نیز مفید باشد.

خواص گیاه مورینگا
خواص گیاه مورینگا

3. منافذ باز پوست را کاهش می دهد

مورینگا روی منافذ باز بزرگ پوست نیز اثر می گذارد و پوست را سفت می کند. این ماده دارای پروتئین کلاژن است که به کاهش منافذ کمک می کند.

4. از بروز آکنه و سایر بیماری های پوستی جلوگیری می کند

به دلیل خاصیت ضد قارچی، گیاه مورینگا می‌تواند برخی از بیماری های پوستی را نیز درمان کند. فعالیت ضد میکروبی این گیاه در مقابل استافیلوکوکوس اورئوس ممکن است به درمان جوش، کورک، دمل و آبسه ها کمک کند.

5. پوست را شاداب و درخشان می کند

جوش و آکنه ممکن است نشانه تجمع سموم در خون باشد. مصرف پودر مورینگا یا دانه های مورینگا ممکن است به تصفیه خون شما کمک کند که قطعا به پوستی شفاف تر و سالم تر تبدیل می شود.

6. تیرگی پوست را از بین می برد

مورینگا می تواند لکه های تیره پوست شما را درمان کند. اگر از این گیاه به صورت موضعی روی قسمت های تیره پوست خود استفاده کنید، می تواند رنگ آن را روشن کرده و پوست را یک دست و زیبا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!