اسپیرولینا آبی چیست ؟

اسپیرولینا آبی چیست ؟

اسپیرولینا(spirulina) یکی از گونه‌های جلبک سبز-آبی و از خانواده باکتری‌ها است که در مناطق گرمسیری و در آب‌های شور زندگی می‌کنند. به دلیل خاستگاه غنی که این جلبک دارد، دارای خواص زیادی برای سلامت انسان‌ها است و در کشورهای مختلف از آن به عنوان یکی از مکمل‌های غذایی ویژه و ارزشمند استفاده می‌کنند.

جلبک اسپیرولینا سرشار از پروتئین است و بسته به انواع آن، می‌تواند بین ۵۱ تا ۷۰ درصد دارای پروتئین باشد. علاوه‌بر این‌ها، اسپیرولینای خشک شده دارای ۲۴٪ کربوهیدرات، ۸٪ چربی و ۵٪ آب به همراه تعداد زیادی مواد آلی و معدنی است. وجود این حجم از مواد مغذی در این جلبک تک‌سلولی باعث شده سازمان فضایی آمریکا (ناسا) این محصول را سوپرفود بنامد.

جلبک اسپیرولینا به صورت طبیعی در دریا رشد می‌کند و مانند هر موجود زنده دیگری که در این خاستگاه غنی زندگی می‌کند، سرشار از عناصر و ترکیباتی مانند نیترات پتاسیم، بی‌کربنات سدیم، فسفات پتاسیم، نمک دریایی و سولفات آهن است. جلبک اسپیرولینا دارای رنگدانه‌های بسیاری است ، رنگ خوراکی آن به رنگ‌های سبز و آبی استخراج می‌شود.

اسپیرولینا آبی از رنگدانه‌ای به نام فایکوسیانین(phycocyanin ) یا فیتوسیانین و با استفاده از شکستن دیواره سلولی گیاه و سپس سانتریفیوژ آن، استخراج می‌شود. که سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ، آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئیدها است.

یک مطالعه نشان داده است که فایکوسیانین استخراج شده از اسپیرولینا نه تنها یک رنگدانه طبیعی خوب است ، بلکه به عنوان یک منبع پروتئین با کیفیت بالا نیز استفاده می شود ، که می تواند به تنظیم و سنتز انواع آنزیم های مهم مورد نیاز متابولیسم انسان کمک کند ، این نقش مهمی در جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی ، ترویج بازسازی سلولهای انسانی ، حفظ تخمدان ها و ایجاد سنتز الاستین در بدن انسان. در عین حال ، فایکوسیانین سیستم ایمنی بدن انسان را تنظیم می کند ، عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و مقاومت بدن را در برابر بیماری ها بهبود می بخشد.

هر 100 گرم اسپیرولینا شامل 290 کالری و منبع غنی (20% یا بیشتر از میزان دریافتی روزانه ویتامین A) از مواد مغذی ضروری به ویژه ویتامین a، بتا کروتن، لوتئین زیکسانتین، تیامین (b1), ریبوفلاوین (b2), نیاسین (b3), اسید پانتوتنیک (b5), ویتامین b12, فولات (B9)، ویتامین B12، کلوئین، ویتامین c, ویتامین D, ویتامین E, ویتامین K, و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیوم، منگنز، فسفر, پتاسیم, سدیم, زینک هستند.

چربی جلبک اسپیرولینا شامل 8% از اسیدهای چرب, گاما – لینولنیک اسید, آلفا – لینولنیک اسید, اسید لینولئیک, اسید استیریدونیک, اسید ایکوساپنتدنویئک، اسید دوکوساهکسینوئیک و آراشیدونیک اسید (آراشیدونیک) است.

اسپیرولینا آبی چیست ؟
اسپیرولینا آبی چیست ؟

اسپیرولینا آبی چه خاصیت هایی دارد؟

1.داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان(Antioxidant)
یکی از مهم‌ترین ترکیباتی که در اسپیرولینا آبی وجود دارد، حجم بالایی از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان فواید زیادی برای بدن ما دارد و از آن در برابر رادیکال‌های آزاد موجود در فضای اطرافمان و تاثیرات مخرب آن بر سلول‌های بدن محافظت می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان تاثیر زیادی بر پیشگیری از انواع سرطان دارد.

2.یک منبع پروتئین عالی
اسپیرولینا آبی در ترکیب خود حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد پروتئین دارد که در مقایسه با سایر منابع گیاهی، یک مقدار چشمگیر محسوب می‌شود. بهتر است بدانید سویا با تمام تاکیدی که بر روی حجم پروتئین آن می‌شود، تنها حدود ۳۰٪ پروتئین دارد. بنابراین افرادی مانند ورزشکاران که به دنبال جذب پروتئین از منابع سالم هستند، باید توجه ویژه‌ای به اسپیرولینا آبی داشته باشند.

3.تامین ویتامین های بدن
اسپیرولینا آبی می‌تواند یک منبع عالی برای تامین ویتامین‌های ضروری بدن ما باشد. این جلبک دارای مقدار قابل توجهی ویتامین E است که وجود آن تاثیرات زیادی بر حفظ زیبایی و سلامت پوست و مو ما دارد. همچنین اسپیرولینا یک منبع غنی از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. سلامت چشم‌ها و بینایی ما به این ویتامین وابسته است.

اسپیرولینا آبی چیست ؟
اسپیرولینا آبی چیست ؟

4.خاصیت جوان سازی پوست
یکی از مهم‌ترین خواص اسپیرولینا آبی، خاصیت جوان‌سازی آن است. این جلبک با دارا بودن انواع ویتامین‌ها و مواد آلی و معدنی مختلف می‌تواند به عنوان اکسیر جوانی مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل است که بسیاری از برندهای آرایشی بزرگ دنیا از این باکتری در ساخت و غنی کردن محصولات خود استفاده می‌کنند.

5.تقویت سیستم گوارشی
طی تحقیقات صورت گرفته در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی، مشخص شده که جلبک اسپیرولینا باعث ایجاد تنوع میکروبی در روده‌های انسان می‌شود. وجود چنین تنوع میکروبی باعث می‌شود نه‌تنها سیستم گوارشی ما به نحو بهتری عمل کند، بلکه در مقابله با بسیاری از عوامل بیماری‌زا نیز عملکرد خوبی داشته باشد.

6.حفظ سلامت مغز
براساس مطالعات انجام شده، اسپیرولینا آبی تاثیر زیادی بر جلوگیری از مرگ سلول‌های مغزی و در نتیجه جلوگیری از بروز سکته مغزی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!