رژیم غذایی اصولی چه ویژگی هایی دارد ؟

رژیم غذایی اصولی چه ویژگی هایی دارد ؟ امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم به خاطر روش زندگی نادرست ما را  در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می دهد. البته امروزه  تنها مشکل چاقی نیست زیرا افراد بسیاری نیز می باشند  که از لاغری رنج می‌برند.

لاغری و چاقی هر دو اگر از اندازه بگذرد می‌تواند زیان ده باشد. دلایل مختلفی برای چاقی یا لاغری بیش‌ازاندازه وجود دارد، از سبک زندگی ناسالم، مشکلات روانی گرفته تا بیماری‌های زمینه‌ای. متداول ترین دلیل افزایش وزن یا کاهش وزن زیاد سبک زندگی ناسالم، ورزش نکردن و استفاده از غذاهای ناسالم است.

مفیدترین راه هم برای کاهش وزن و هم برای افزایش وزن، داشتن یک برنامه غذایی سالم و متعادل است. البته هیچ کدام از این برنامه های غذایی بدون ورزش، بیهوده می باشد.

علاوه بر مشکلات وزنی، بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، مشکلات قلبی، فشارخون، قندخون و غیره نیاز به یک برنامه غذایی متناسب دارند.

مورد که باید به آن دقت داشته باشید این است که شاید یک رژیم بهترین رژیم غذایی باشد، اما مناسب شما نباشد. برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب‌ترین رژیم را برای خودتان پیدا کنید باید به کارشناس تغذیه مراجعه کنید.

کارشناس تغذیه بر اساس سن، جنس، وضعیت سلامتی، وزن، قد و هدف شما از رژیم‌گرفتن، بهترین رژیم را به شما معرفی خواهد کرد.

بهترین راه هم برای کاهش وزن و هم برای افزایش وزن، داشتن یک برنامه غذایی سالم و متعادل است.

رژیم غذایی مناسب چه ویژگی هایی دارد ؟
رژیم غذایی مناسب چه ویژگی هایی دارد ؟

اما رژیم لاغری سالم و متعادل به چه معناست ؟

دکتر کاترین مارنگو  در  یک مقاله بیان کرده است که : “چاقی یکی از آن مشکلاتی است که به همراه خود صدها بیماری و مشکلات جسمی و روحی همراه دارد”

اولین واکنش ما به چاقی رفتن سراغ رژیم  و برنامه کاهش وزن است. رژیم‌های لاغری که از هر ده‌تایشان نه‌تایشان به جز زیان ارزش دیگری برای بدن ندارند.

اگر دچار چاقی هستید و می‌خواهید رژیم لاغری خاصی را رعایت کنید، بهتر است از کارشناس تغذیه مشاوره و راهنمایی دریافت کنید. ممکن است یک نوع رژیم غذایی برای شما مناسب باشد و برای شخص دیگریمضر باشد.

یک رژیم لاغری ناسالم را با عصبی شدن، ریزش موی شدید و کدر شدن پوست می توان شناخت . اما قرار است بیشتر در مورد رژیم لاغری سالم باهم صحبت کنیم. رژیم غذایی که در عین حال که شما را لاغر می‌کند، آسیبی هم به بدنتان وارد نکند.

رژیم لاغری سالم به رژیم گفته می‌شود که در عین این که به شما در کاهش وزن کمک می‌کند، از به وجود آمدن مشکلات سلامتی هم جلوگیری کند. به طور کلی چنین رژیمی باید چند ویژگی داشته باشد.

ویرگی های رژیم غذایی سالم و متعادل 

1: انتظارات معقول در کاهش وزن: کاهش وزن باید در هفته نیم الی یک کیلوگرم باشد. به رژیم‌هایی که یک کیلو در روز هستند اعتماد نکنید.

2: رژیم لاغری متناسب با ترجیحات شما: قرار نیست رژیم غذایی برای شما طراحی شود که در آن غذاهایی باشد که یا برای بدن شما مضر‌اند یا ترجیح می‌دهید چیز دیگری به جای آن مصرف کنید. مثلا جایگزینی چای با قهوه یا حتی چای سیاه با چای سبز.

3: در بر گیرنده غذاهای مورد علاقه شما: غذاهای مورد علاقه شما باید در لیست رژیم لاغری باشند تا انگیزه کافی برای لاغری داشته باشید.

4 : رژیم غذایی اصولی عجله‌ای برای کاهش وزن ندارد رژیم‌های زیادی برای درمان بیماری‌های خاص یا تناسب اندام ورزشکاران و مدل‌ها وجود دارد. این رژیم‌های غذایی برای لاغری، در مدت زمان کوتاه، کاهش وزن زیادی را وعده می‌دهند.

بسیاری از افراد با وجود اینکه نیازی به این دست رژیم‌ها ندارند؛ اما بازهم وسوسه می‌شوند تا به کاهش وزن سریع برسند. به خاطر داشته باشید که این وزن و چربی‌ها، در طول سالیان دراز، در بدن ما جمع شده و به هیچ وجه یک شبه از بین نمی‌رود.

5: روی تغییر الگوهای غذا خوردن و فعالیت شما تمرکز کند: اگر کاهش وزن دارید و ورزش می‌کنید، رژیم باید متناسب با آن عوض شود.

6: با توجه به کاهش و افزایش وزن شما عوض شود: قرار نیست از یک رژیم غذایی به صورت ثابت استفاده کنید، اگر کاهش وزن یا افزایش وزن داشته باشید، باید رژیم حتما عوض شود.

7: رژیم لاغری اصولی هیچ وعده غذایی را حذف نمی‌کند  : بسیاری از رژیم‌ها برای کاهش وزن سریع‌تر، یک یا دو وعده را حذف می‌کنند. به‌عنوان مثال اجازه خوردن وعده شام را نمی‌دهند و یا هیچ میان‌وعده‌ای در برنامه غذایی آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. رژیم لاغری اصولی، باید هر سه وعده اصلی صبحانه، نهار، شام و همچنین سه الی چهار میان‌ وعده را داشته باشد.

اگر وعده غذایی را حذف کنید، به‌زودی از رژیم گرفتن خسته می‌شوید و دائماً احساس گرسنگی می‌کنید. برای همین با کوچک‌ترین وسوسه‌ای رژیم خود را می‌شکنید. در یک رژیم لاغری خوب، هیچ موقع احساس گرسنگی نخواهید داشت.

توجه داشته باشید  که یک رژیم لاغری سالم هیچ ماده غذایی را از شما منع نمی‌کند. تمامی وعده‌های غذایی شما باید سرجای خودشان باشند. کم نخورید، بلکه به اندازه بخورید.

بهترین رژیم های لاغری عبارتند از :

رژیم کانادایی

رژیم کانادایی یک رژیم لاغری سریع است که برنامه ۱۵ روزه ارائه می‌دهد. در هرکدام از این ۱۵ روز وعده‌های غذایی کامل مشخص شده است و باید سه وعده غذای اصلی مصرف کنید. به‌عنوان‌مثال در یک روز شما باید برای صبحانه چای و ۲ عدد خرما بخورید. برای ناهار باید نصف سینه مرغ کبابی را به همراه مقداری کاهو مصرف کنید و شام نیز شامل سالاد کلم، کرفس و گوجه‌فرنگی می‌شود.

در این رژیم مصرف مقدار زیاد آب مهم بوده و باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. معمولا در این دوره ۱۵ روزه شخص می‌تواند حدود ۵ کیلوگرم وزن کم کند و سایز دور کمر نیز به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. اگر پس از مدتی یک یا دو کیلوگرم وزن اضافه کردید، می‌توانید با یک رژیم ۳ روزه دوباره به وزن قبلی بازگردید.

اینجا بخوانید : پرطرفدارترین رژیم لاغری دنیا کدام است

رژیم لاغری کتوژنیک

این رژیم لاغری کم کربوهیدرات بوده و غنی از چربی است. درگذشته از این رژیم برای کنترل دیابت استفاده می‌شد. افرادی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا آلزایمر داشتند، نیز با این رژیم به نتایج خوبی رسیدند. اساس رژیم کتوژنیک این است که اگر بدن را از گلوکز محروم کنید، از سوخت دیگری به نام کتون استفاده می‌کند. کتون در چربی‌های ذخیره شده تولید می‌شود. نام این رژیم هم به همین دلیل کتوژنیک است.

مصرف کربوهیدرات در این رژیم باید به کمتر از ۵۰ گرم در روز برسد. این مقدار از یک شیرینی ساده کمتر است. برنامه غذایی روزانه در رژیم کتو ۷۰ تا ۸۰% چربی، ۵ تا ۱۰% کربوهیدرات و ۱۰ تا ۲۰% پروتئین است. به دلیل چربی بالا در غذا بسیار سیرکننده است و اشتها را کاهش می‌دهد.

 

رژیم اتکینز

در این نوع رژیم ، مصرف پروتئین و چربی نقش اساسی دارد . در این نوع رژیم شما نمی توانید از کربوهیدرات استفاده کنید . وقتی نان سفید ، برنج و همچنین مواد قندی را مصرف نکنید ، بدن به دنبال منبع دیگری برای سوخت و ساز بدن می گردد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!