تاثیر جلبک بر کنترل دیابت نوع 2

شناخت بیماری دیابت

دیابت یک عامل تهدیدکننده سلامت در جوامع انسانی به شمار آمده و سومین علت مـرگ و میـر در جهـان اسـت. در ادامه در گرین سی شما را با قابلیت بی نظیر اسپیرولینا برای کنترل دیابت نوع 2 آشنا خواهیم نمود .تخمین زده می شود که شمار افراد بزرگسال مبتلا به این بیماری در جهان از   135 میلیون نفر در سال 2000 به 300 میلیون نفر در سال 2025 برسد.

عوامل محیطی و ژنتیکی، مقاومت به انسولین و اختلال کارکرد سلولهای بتا در ایجاد این بیماری دخیل اند. این بیماری یک ناهنجاری متابولیکی است که با کاهش ترشح انسولین مشخص میشود و در سطح سلولی منجر به بالا رفتن گلوکز پلاسما می شود. دیابت که مدتها به عنوان یک بیماری کم اهمیت در حوزه سلامت مطرح بود، در حال حاضر به یکی از تهدیدهای اصلی سلامتی جهانی تبدیل شده است. چنانچه این بیماري درمان یا مدیریت نشود، سبب ایجاد عوارض در اندام هاي مختلف بدن می شود.

به دنبال افـزایش قندخون عوارض دیابت در بدن آشکار می شـود. اخـتلالات متابولیسـمی مـرتبط بـا دیابـت بـه طـور برجسـته شـامل کتواســیدوزیس، بیمــاريهــاي شــبکه مــویرگی کلیــه و چشــم، تخریــب سیســتم عصــبی محیطی و آرترواسکلروزیس می باشد. در اثر عواملی همچون افزایش شیوع چاقی ناشی از شکل نادرست زندگی شهرنشینی و افزایش سن جوامع بشری، شیوع بیماری دیابت در جهان به سرعت رو به افزایش است و متأسفانه این افزایش در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران چشمگیرتر است.

در سالهای اخیر، مکمل های غذایی نقش مهمی در حفظ رژیم غذایی مناسب در اغلب بیماریهای مزمن از جمله دیابت پیدا کرده اند. جلبک اسپیرولینا که به گروه جلبکهای سبز آبی تعلق دارد به عنوان یک مکمل غذایی مناسب مطرح گردیده است و اثرات تنظیم کننده کلسترول و آنتی اکسیدان آن ثابت شده و اثرات تنظیم گر ایمنی این مکمل نیز مورد توجه قرار گرفته است.

دیابت

تاثیر جلبک اسپیرولینا بر کنترل بیماری دیابت

اسپیرولینا حاوی 70 درصد پروتئین است که بالاترین میزان پروتئین موجود در غذاهای طبیعی می باشد. از آنجا که اسپیرولینا دیواره سلولی ندارد پروتئین موجود در آن به راحتی جذب بدن می شود. اسپیرولینا منبع غنی از پروتئین با چربی کم، کالری کم و بدون کلسترول بوده و مانند دیگر منابع پروتئین مانند گوشت و لبنیات پُرچرب، پُرکالری و دارای کلسترول نیست.

شواهد علمی و نتایج تحقیقات پژوهشگران حاکی از آن است اسپیرولینا در پیشگیري از دیابت مؤثر است، زیرا درحالیکه از نظر داشتن کالري پایین است، حاوي مقادیر زیادي ویتامین B1 (که موجب بهبود سوخت وساز قندها در بدن میشود)، ویتامین B2 (که با تسهیل سوزاندن کالري مانع از چاقی میشود) و B6  (که در ساخت هورمون انسولین در بدن نقش دارد) می باشد. به همین دلیل است که از اسپیرولینا به عنوان محصول غذایی ایده آل براي جلوگیري و بهبود بیماري دیابت نام برده میشود. در این خصوص گزارشات معتبر علمی بسیاری به تأثیر مصرف مکمل اسپیرولینا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو پرداخته اند. پس از تجویز مصرف دو ماه مکمل جلبک اسپیرولینا، در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، شاهد بهبود شاخص هاي گلایسمی و لیپیدمی در سطح قابل توجهی بودند.

تاثیر جلبک اسپیرولینا بر کنترل و پیشگیری بیماری دیابت نوع 2
تاثیر جلبک اسپیرولینا بر کنترل و پیشگیری بیماری دیابت نوع 2

مطالعات انجام گرفته در زمینۀ مصرف مکمل اسپیرولینا بر نمونه هاي انسانی و حیوانی نشان داده است که به سبب دارا بودن منبع غنی از آنتی اکسیدانها و مواد مغذي مانند فیکوسیانین، کلروفیل، پلی ساکاریدها و سولفولیپیدها می تواند در کاهش کلسترول نقش بارزي داشته باشد. فیکوسیانین به عنوان مهمترین ترکیب آنتی اکسیدانی موجود در جلبک اسپیرولینا در افزایش حساسیت انسولین، بهبود مقاومت به انسولین در بافت هاي محیطی و تنظیم متابولیسم قند و چربی مؤثر است.

احتمالاً اسپیرولینا اثرات هیپولپییدمی خود را از طریق افزایش لیپوپروتئین لیپاز و فعالیت لیپاز تري گلیسرید کبدي اثبات می کند، که این فعالیتها به مادة فعال اسپیرولینا، فیکوسیانین مربوط است.  مصرف مقادیر مناسب جلیک اسپیرولینا در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو می تواند باعث کاهش قابل توجه در میزان گلوکز خون ناشتا شده و شروع کاهش گلوکز خون و اثر بخشی جلبک از ماه دوم به بعد می باشد. لذا مصرف دراز مدت آن میتواند در بیماران دیابتی نیاز آن ها را به داروهای ضد دیابت بکاهد

در مجموع میتوان گفت که انجام تمرینات هوازي و مصرف مکمل اسپیرولینا سبب بهبود برخی عوامل خطرساز قلبی-عروقی و زمینه ساز دیابت نوع دو می شود و احتمالاً به کنترل بیماري دیابت نوع دو و کاهش وزن در افراد دیابتی و داراي اضافه وزن منجر می شود. ازاین رو به افراد داراي دیابت نوع دو و اضافه وزن توصیه می شود در کنار اجراي تمرینات هوازي به عنوان یک عامل مؤثر، از مکمل اسپیرولینا نیز به منظور تأثیرگذاري بیشتر استفاده کنند.

بهترین مارک اسپیرولینا کدام است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!