سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)چیست و چگونه درمان کنیم؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)چیست و چگونه درمان کنیم؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که در آن تخمدان‌ها مقدار غیر طبیعی آندروژن‌ ، هورمون‌های جنسی مردانه، را تولید می‌کنند که معمولاً در زنان به مقدار کم وجود دارد. سندرم تخمدان پلی کیستیک، کیست‌های کوچک متعدد (کیسه‌های پر از مایع) را توصیف می‌کند که در تخمدان‌ها تشکیل می‌شوند. با این حال، برخی از زنان مبتلا به این اختلال کیست ندارند، در حالی که برخی از زنان بدون این اختلال دچار کیست می شوند. در برخی موارد، یک زن به اندازه کافی هورمون های لازم برای تخمک گذاری را تولید نمی کند. وقتی تخمک گذاری اتفاق نمی افتد، تخمدان ها می توانند کیست های کوچک زیادی ایجاد کنند. این کیست ها هورمون هایی به نام آندروژن می سازند. زنان مبتلا به PCOS اغلب سطوح بالایی از آندروژن دارند که این می تواند مشکلات بیشتری را در چرخه قاعدگی زنان ایجاد کند و همچنین می تواند بسیاری از علائم PCOS را ایجاد کند. عارضه PCOS  با دارو به طور کامل درمان نمیشود، اما به کاهش علائم و جلوگیری از برخی مشکلات سلامتی کمک می کند.

چه چیزی باعث PCOS می شود؟

علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)  مشخص نیست اما بسیاری از زنان مبتلا به PCOS مقاومت به انسولین دارند. این بدان معناست که بدن نمی تواند به خوبی از انسولین استفاده کند و سطح انسولین در بدن انباشته می شود و ممکن است باعث افزایش سطح آندروژن شود. چاقی همچنین می تواند سطح انسولین را افزایش دهد و علائم PCOS را بدتر کند. این سندرم ممکن است در خانواده ها نیز دیده شود که معمولا بین خواهران و یا مادر و دختر رایج است.

خطرات PCOS چیست؟

اگر مادر یا خواهر شما مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد، ممکن است احتمال ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)  بیشتر باشد. همچنین اگر مقاومت به انسولین داشته باشید یا چاق باشید، ممکن است بیشتر به آن مبتلا شوید.

علائم PCOS چیست؟

علائم PCOS ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پریودهای از دست رفته، نامنظم یا پریودهای بسیار سبک

تخمدان هایی که بزرگ هستند یا کیست های زیادی دارند

موهای زائد بدن، از جمله قفسه سینه، معده و پشت (هیرسوتیسم)

افزایش وزن به خصوص در اطراف شکم

آکنه یا پوست چرب

طاسی یا کم پشتی مو با الگوی مردانه

ناباروری

تکه های کوچک پوست اضافی روی گردن یا زیر بغل

لکه های پوستی تیره یا ضخیم در پشت گردن، زیر بغل و زیر سینه ها

PCOS چگونه درمان می شود؟

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)  به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینها ممکن است شامل سن شما، شدت علائم و سلامت کلی شما باشد.

در ادامه چند اقدام مهم برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک اشاره می شود:

1) تغییر در رژیم غذایی و فعالیت یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی بیشتر که می تواند به کاهش وزن و کاهش علائم کمک کند. آنها همچنین می توانند به بدن شما در استفاده موثرتر از انسولین کمک کنند، سطح گلوکز خون را کاهش دهند و ممکن است به تخمک گذاری کمک کنند.

2) داروهایی که باعث تخمک گذاری می شوند. داروها می توانند به تخمدان ها کمک کنند تا تخمک ها را به طور طبیعی آزاد کنند. این داروها خطرات خاصی نیز دارند. آنها می توانند شانس زایمان چند قلو (دوقلو یا بیشتر) را افزایش دهند. و می توانند باعث تحریک بیش از حد تخمدان شوند. این زمانی است که تخمدان ها هورمون های زیادی ترشح می کنند همچنین می تواند علائمی مانند نفخ شکم و درد لگن ایجاد کند.

3اسپیرولینا : مواد مغذی موجود در اسپیرولینا برای سلامت کلی زنان مفید است. همچنین دارای مزایای خاص برای زنان است، مانند کمک به قاعدگی، ناباروری و یائسگی.

بدن زن  آلاینده ها را از بدن دفع می کند. از این نقطه نظر، می توان آن را یک سم زدایی در نظر گرفت. مزایای تغذیه ای اسپیرولینا به بدن اجازه می دهد تا سموم را به تدریج دفع کند و این روند را آسان تر و قابل تحمل تر می کند. یکی از آنها، گاما-لینولنیک اسید، که در اسپیرولینا فراوان است، به پروستاگلاندین تبدیل می شود که به این فرآیند کمک می کند. دوره قبل از قاعدگی با مصرف اسپیرولینا راحت تر است. و در طول آن راحت تر و کوتاه تر است.

گرگرفتگی یکی از علائم یائسگی است که هیچ کس دوست ندارد آن را تجربه کند. اسپیرولینا می تواند به کاهش ناراحتی ناشی از این موارد کمک کند. تعادل را در بدن تقویت می کند و به دلیل مواد مغذی کامل خود می تواند اثر آرام بخش و در عین حال پرانرژی داشته باشد. این جلبک غنی از مواد مغذی حاوی بسیاری از مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و پروتئین است .تصور می شود افزایش باروری با اسپیرولینا به دلیل محتوای اندک پروتئین است که می تواند کیفیت تخمک های شما را افزایش دهد. به رفع عدم تعادل هورمونی، به ویژه در دوره پس از بارداری کمک می کند.

نقش رژیم غذایی در PCOS

خوردن بیش از حد غذاهای مرتبط با التهاب می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)  را تشدید کند و خطر ابتلا به بیماری های بی شمار دیگری را که افراد مبتلا به PCOS در معرض خطر ابتلا به آن هستند، مانند بیماری قلبی افزایش دهد.

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باید از این مواد غذایی که می توانند التهاب را افزایش دهند اجتناب کنند:

  • غذاهای سرخ شده (سیب زمینی سرخ شده، چیپس سیب زمینی، چیپس ذرت و مرغ یا ماهی سرخ شده)
  • چربی های اشباع شده مانند کره یا مارگارین
  • گوشت قرمز، از جمله همبرگر، رست بیف و استیک، گوشت ناهار فرآوری شده و هات داگ
  • تنقلات فرآوری شده: کیک، کلوچه، آب نبات
  • غلات آماده شده با قند بالا، از جمله بلغور جو دوسر فوری، گرانولا
  • نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، چای و نوشیدنی های ورزشی
  • نوشیدنی های الکلی
  • آرد تصفیه شده، نان سفید، رول، پوسته پیتزا و پاستا
  • برنج سفید

    سندرم تخمدان پلی کیستیک
    سندرم تخمدان پلی کیستیک

بهترین غذاها برای PCOS

  • ماهی های غنی از امگا 3، مانند سالمون، پخته یا آب پز
  • روغن زیتون به جای کره یا مارگارین
  • اسپیرولینا، لوبیا و سایر حبوبات غنی از پروتئین به جای گوشت
  • سبزیجات غیر نشاسته ای مانند سبزیجات برگ دار (اسفناج، کلم پیچ، اسکارول، اندیو، کاهو و غیره)، گوجه فرنگی، قارچ، فلفل، کلم بروکلی، گل کلم، نخود برفی، کرفس و رازیانه
  • غلات کامل مانند برنج قهوه ای، جو، سورگوم و غیره. نان ها و پاستاهای تهیه شده با غلات کامل می توانند به افراد مبتلا به PCOS کمک کنند تا از افزایش قند خون جلوگیری کنند.
  • میوه کامل برای دسر. محتوای فیبر موجود در میوه کامل به شما کمک می کند احساس سیری کنید، به هضم غذا کمک می کند و جذب قندهای آن در جریان خون را کاهش می دهد.
  • آب فراوان و نوشیدنی های کم قند یا بدون قند بنوشید.

 

عوارض PCOS چیست؟

عوارض PCOS می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ناباروری
  • دیابت بارداری یا فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • سقط جنین یا زایمان زودرس
  • التهاب شدید کبد ناشی از تجمع چربی در کبد
  • مجموعه ای از شرایط از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا و سطوح ناسالم کلسترول یا تری گلیسیرید که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.
  • دیابت نوع 2 یا پیش دیابت
  • آپنه خواب (وقفه تنفسی بیش از ۱۰ ثانیه در خواب)
  • افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن
  • سرطان پوشش رحم (سرطان آندومتر)

 

نکته پایانی

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک مشکل هورمونی بسیار شایع برای زنان در سنین باروری است.زنان مبتلا به PCOS ممکن است تخمک گذاری نداشته باشند، سطح آندروژن بالایی داشته باشند و کیست های کوچک زیادی روی تخمدان ها داشته باشند.

PCOS می تواند باعث قاعدگی های نامنظم یا از دست رفته، رشد موهای زائد، آکنه، ناباروری و افزایش وزن شود.زنان مبتلا به PCOS ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2، فشار خون بالا، مشکلات قلبی و سرطان آندومتر باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!